Friday, December 25

wahai manusia..AKU hairan...

ambil lah ia sebagai renungan dan pesanan..
*peringatan utk diri sendiri dan pada yg membacanya..


“Wahai manusia !

Aku hairan pada orang yang yakin akan kematian, tapi hidup bersuka ria.
Aku hairan pada orang yang yakin akan adanya alam akhirat, tapi ia menjalani hidupnya dengan bersantai-santai.
Aku hairan pada orang yang sibuk mencari cacat dan aib orang lain, sementara ia tidak sadar sama sekali terhadap cacat yang ada pada dirinya.
Aku hairan pada orang yang yakin bahwa Allah SWT senantiasa mengawasi segala perilakunya tapi ia berbuat durjana.

Wahai manusia !

Hari demi hari usiamu kian berkurang, sementara engkau tidak pernah menyedarinya. Setiap hari Aku datangkan rezeki kepadamu, sementara engkau tidak pernah memujiKu. Dengan pemberian yang sedikit, engkau tidak pernah mau lapang dada. Dengan pemberian yang banyak, engkau tidak juga pernah merasa kenyang.

bersujudlah dan bertaubatlah kepada allah SWT serta menangislah.. betapa banyak dosa yang telah kita perbuat selama ini..lihatlah betapa banyak kelalaian yang
telah kita lakukan selama ini...




“Ya Allah,
kami bukanlah hambaMu yang layak memasuki syurga firdausMu, tidak juga kami mampu akan siksa api nerakaMu, berilah hambaMu ini keampunan, dan hapuskanlah dosa-dosa kami, sesungguhnya hanya Engkaulah Maha Pengampun, Maha Agung"




“Hisablah dirimu sebelum Allah menghisabmu”. (Imam Ali bin Abu Thalib RA)







No comments: